De negenjaarsfase van 8 t/m 10 jaar

Vanuit een fantasierijke wereld (tot ongeveer 7 jaar) maakt een kind langzaam de stap naar de ‘echte’ wereld.  Waar het zich eerst nog één voelde met zijn of haar omgeving wordt het zich steeds meer  bewust van zijn of haar eigen IK. Dat zorgt ervoor dat het de dingen op een andere manier ervaart en beleeft. De behoeften van je kind veranderen en jouw rol als ouder of professional daarmee ook.  Het kind van 9 bereikt een bewustzijn zoals volwassenen dat kennen.

Elk kind doorloopt deze fase om zijn of haar eigen manier.  Zo tussen het achtste en het elfde levensjaar bevindt een kind zich in de zogenaamde negenjaarsfase.  Het blijkt vaak dat er nog niet zoveel bekend is over deze bijzondere fase in de ontwikkeling van kinderen. Soms lijkt het voor ouders alsof hun kind al vroeg aan de puberteit begint.  Dit is alleen niet zo… (uit de blog 'de negenjaarsfase')

Negenjaarsspecialist

Als professional, maar ook als moeder sta ik dicht bij de ontwikkeling van kinderen. Van de ruim 20 jaar dat ik voor de klas sta, heb ik veel in de middenbouw gewerkt. Het gedrag van deze negenjarigen (circa 8 t/m 10 jaar) heeft me altijd geboeid en steeds weer uitgenodigd om na te denken waarom kinderen doen zoals ze doen. Zo halverwege groep 5 veranderde er iets in de groep. Niet altijd kon ik er de vinger opleggen. Totdat ik in mijn opleiding tot kind- en jongerencoach in aanraking kwam met de ontwikkelingsprong van de negenjarige. Op dat moment hadden we ook nog eens zo'n heerlijke negenjarige thuis en het ene kwartje na het andere kwartje viel. Ik heb me vervolgens verder verdiept in de negenjaarsfase.  Ik volgde een training tot negenjaarsspecialist waar ik veel waardevolle dingen ontdekte over deze bijzondere ontwikkelingsfase bij kinderen. Deze kennis en mijn ervaring wil ik graag met je delen. 

Het voelen is kenmerkend voor deze  leeftijdsfase.  Er wordt als het ware een database van gevoelens aangelegd. Nieuwe gevoelens als verliefdheid, schaamte, jaloezie, angst voor bijvoorbeeld falen of anders zijn, worden ervaren (vaak nog onbewust). In een groep met negenjarigen kan dit voor een andere dynamiek zorgen. De behoefte om erbij te horen is groot en dat zie je aan het gedrag van kinderen, wat dan vaak verandert. Denk aan het stoere jongensgedrag en het meidenvenijn (zie mijn blog over meidenvenijn). Er speelt vaak van alles onder de oppervlakte, waar ze zichzelf niet altijd bewust van zijn, maar wat hen met regelmaat wel kan overweldigen.  

Als ouder, maar ook als professional kun je zoekende zijn naar wat er speelt of welke behoeften er achter bepaald gedrag zitten.

Hoe verhoud ik mij naar dit kind, als ouder of professional?  Wat is wijs?  


AANBOD NEGENJAARSFASE

Hieronder vind je het aanbod over de negenjaarsfase. Heb je andere wensen neem dan gerust contact met me op via het contactformulier.

WORKSHOP NEGENJAARSFASE VOOR OUDERS/OPVOEDERS 

In een inspirerend en gevuld ochtendprogramma neem ik jullie mee in de ontwikkelingsprong van de negenjarige. Naast ruimte voor een stuk theorie, is er ook ruimte voor ontmoeting en het delen van jullie eigen ervaringen. Verder gaan we aan de hand van verschillende interactieve werkvormen op zoek naar de behoeften van deze negenjarigen achter het gedrag wat ze vaak laten zien.   Juist wanneer we de taal van deze negenjarige begrijpen en (leren) spreken ontstaat er tussen jou als ouder/opvoeder en je kind een stevige basis. In deze workshop krijg je handvatten hoe hiermee om te gaan. En dat is fijn voor wanneer straks de échte puberteit begint. 

 

VOLGENDE DATA: Vrijdagmorgen 7 oktober + Vrijdagmorgen 2 november

TIJD: 9:30  uur - 12:00 uur

KOSTEN: € 37,50

AANMELDEN: Via het aanmeldformulier bij de contactpagina  (klik op bovenstaande button) of mail naar info@arendaklukkert.nl

 

WORKSHOP OF LEZING OVER DE NEGENJAARSFASE VOOR PROFESSIONALS 

Wanneer je als professional met een groep negenjarigen werkt en je wilt meer weten over de ontwikkelingsprong die kinderen doormaken tussen de 8 en 11  jaar?  Dan is een workshop of lezing over  'de negenjaarsfase' voor professionals  echt  iets voor jullie.  In een inspirerend en gevuld programma duiken we in het leven van negenjarigen.  Stoer jongens gedrag en meidenvenijn is typisch gedrag wat vaak ontstaat in groep 5. Wat maakt dat het gedrag zo verandert en wat 'moet' je vooral wel en niet doen als professional in een groep met negenjarigen. Wil je meer weten over een workshop of lezing op locatie?  Neem dan gerust contact met me op via het contactformulier.